Tel: +31(0)10 - 82 00 371   -   Fax: +31(0)10 - 82 00 369   -   Email: info@nauticparts.nl
NautiCube Drijvende Steigers NautiCube Drijvende Steigers




Stichting Kustbroedvogelfonds




NautiCube


Installatie Handleiding

Handleiding Downloaden NL GB


De belangrijkste kenmerken van dit modulair steiger system zijn de vier bevestigingsbeugels rondom de kubus
en de korte pin in het midden die de vier bevestigingsbeugels bij elkaar houd als we de 4 kubussen monteren.

Zo kunnen we met dit modulair systeem uitbreiden naar elke gewenste vorm en grootte.
Het modulaire steiger systeem kan ook gebruikt worden voor 2 of 3 lagen op elkaar, te bevestigen met een lange pin.

Let op: de bevestigingsbeugels no.1 t/m 4 zoals hieronder:


1. Installeren van de kubussen:

Let op: de bevestigingsbeugels nr. 1 t/m 4 zoals hieronder, Installeer de kubussen volgens bevestigingsbeugels 1 t/m 4,
dan kunnen we de kubus bij elkaar brengen en uitbreiden om de gewenste grootte en/of vorm te configureren.



2. Installeren van de korte pin:

Plaats de korte pin in het midden en door de 4 bevestigingsbeugels,
gebruik de stalen tool en draai de korte pin 45 om te vergrendelen:



Stap 1: Plaats de korte pin in de bevestigingsbeugels.

Stap 2: Let op de gaten van de pin, ontgrendeld.

Stap 3: Plaats de tool in de gaten van de korte pin.

Stap 4: Draai 45 om de korte pin te vergrendelen.

Stap 5: Verwijder de tool uit de korte pin.

Stap 6: Let op de gaten van de pin, vergrendeld.

Stap 1

Stap 2

Stap 3


Stap 4

Stap 5

Stap 6



3. Installeren van de lange pin:

Plaats de lange pin in het midden van de dubbele lagen en door de 4 bevestigingsbeugels,
maak gebruik van de stalen tool en draai 45 om de lange pin te vergrendelen.
Het is bijna hetzelfde als de stappen voor de korte pin installatie.




4. Installeren van de korte schroef en moer:




Plaats de schroef door de bevestigingsbeugels aan de zijkanten en zet de moer vast met de stalen moersleutel.

let op, er is ruimte tussen bevestigingsbeugel nr. 1 en No.4, plaats twee ringen om de ruimte op te vullen.

daar waar geen ruimte tussen de bevestigingsbeugels zit hoeft u geen ringen te gebruiken.
   



5. Installeren van de lange schroef en moer voor dubbele lagen:

Plaats de lange schroef door de bevestigingsbeugels van de dubbele lagen kubussen en zet de moer vast met de stalen moersleutel.

Het is bijna hetzelfde als de korte schroef
en moer installatie.



6. Installeren van de kikkers:

Plaats de kikker door de bevestigingsbeugels aan de zijkanten en zet de moer vast met de stalen moersleutel.
Het is bijna hetzelfde als de korte schroef en moer installatie.

 



7. Installeren van de HDPE leuningen:


7.1 Aan de zijkanten:

Plaats de leuning door de bevestigingsbeugel aan de zijkanten en zet de moer vast met de stalen moersleutel,
Let op: elke leuning moet worden voorzien van 3 ringen op basis van bevestigingsbeugel nummer,
dan kunnen we de leuning stevig vast draaien.
Let op: de ringen van de leuning moeten op dezelfde lijn zitten.




HDPE Leuning aan de zijkant



7.2 In het midden:

Plaats de leuning door de bevestigingsbeugels van de kubussen en vergrendel de moer aan de onderzijde.
Gebruik de stalen tool(koppelsleutel) om de moeren te vergrendelen.
Let op: We moeten 1 ring toevoegen voor we de moer vastdraaien, en let op dat de ringen
op dezelfde lijn worden geplaatst.

HDPE Leuning in het midden



Ringen op dezelfde lijn



8.0 De kubussen vullen met water (OPTIONEEL):

Vullen met water is niet nodig bij standaard gebruik.

Als u de steiger lager bij het water wilt hebben kunt u de steiger dieper in het water laten zakken
door de Nauticubes te vullen met water.(voor bijvoorbeeld een lagere instap naar boot of kano)

Zoek het gat van de kubus, aan de kant van bevestigingsbeugels 1 en 4,
open de dop met de stalen floodtool en vul de kubus met water.



9. Installeren van de RVS bolders / kikkers / leuningen:
Plaats de RVS bolder / kikker / leuning door de bevestigingsbeugels van de kubussen en vergrendel deze met
de roestvrij stalen moer vanaf de onderkant van de kubussen.
Mogelijk moeten we de stalen tool gebruiken om de moeren goed te vergrendelen.




10. Installeren van de roestvrij stalen ketting verbinding:


10.1. Buitenkant ketting verbinding:

Plaats de buiten kettingverbinding door de bevestigingsbeugels van de kubussen
en vergrendel de roestvrij stalen ring en bout aan de bovenkant.

Let op: Er moeten 2 HDPE ringen worden geplaatst om de ruimte tussen de buiten kettingverbinding
en de bevestigingsbeugels op te vullen.


10.2. Binnenkant ketting verbinding:

Plaats de binnenkant van de kettingverbinding door de bevestigingsbeugels
aan de onderkant van de kubussen en draai het vast met roestvrij stalen ring en bout 1,
plaats de korte pin op de ketting verbinding en vergrendel met roestvrijstalen bout 2.




11. Verankering van het ponton doormiddel van ankers en ketting (Verankering Plan)



11.1 Houd er rekening mee dat het verankering plan goed is voor een situatie met golven.

11.2 De ankers kunnen bijvoorbeeld zware betonnen blokken of stalen ankers zijn.

11.3 De diameter van de ketting moet meer dan 10 mm bedragen.

11.4 De lengte van de ketting moet overeenkomen met de waterdiepte en het getij op de locatie.

11.5 Let op: er is 1 binnen kettingverbinding met 1 ketting, en 2 buiten kettingverbindingen met 1 ketting.

11.6 Als we beton ankers zouden gebruiken, zouden we ze op de project locatie fabriceren en vooraf
de roestvrijstalen verbindingen voor de verankering aan de kubussen instellen.

11.7 Als we gebruik maken van beton ankers, zouden de betonnen blokken ten minste 500kg per stuk moeten zijn,
en de grootte zou 1x1x0.5m, kunnen zijn, de kleine betonnen blokken moeten meer dan 80kg per stuk zijn,
waarvan de grootte 0.4x0.4x0.3m kan zijn.

11.8 Let op: het totale gewicht van de betonblokken moet tenminste 2 keer het totale gewicht van het ponton zijn.

11.9 Houd er rekening mee dat we ankers moeten hebben aan beide zijden van het ponton, minimaal elke 10m.
moet er En paar betonblokken (of andere soorten ankers, zoals stalen ankers.) geplaatst worden.



12. Bevestiging van het ponton doormiddel van palen (Heiwerk Plan)


12.1 Houd er rekening mee dat het "Heiwerk plan" goed is voor locaties waar weinig tot geen golven zijn.

12.2 Let op: de dunne palen zijn goed voor kleine pontons en de hoogste waterdiepte moet kleiner zijn dan 3 meter.
Onze dunne paal is van staal en is 6m. lang met een diameter van 44.5mm en de wanddikte is 3mm.

    12.2.1 Let op: De dunne palen moeten op zijn minst 2m. in het zand en ongeveer 1m. boven het gemiddelde getij
    om te voorkomen dat de kubussen tijdens hoog water boven de palen komen te drijven.

    12.2.2 Let op: we hebben op zijn minst voor elke 8m van het ponton En paar dunne palen nodig voor het fixeren.



12.3 Let op: de dikke palen zijn goed voor grote projecten, zoals een jachtclub of steigers voor grote boten.
Normaal gesproken worden bij onze grote projecten 400mm tot 600mm diameter palen gebruikt.

    12.3.1 de palen kunnen houten palen zijn, PHC (beton) palen of stalen buispalen, afhankelijk van het advies
    dat door het waterbouw bedrijf gegeven word.

    12.3.2 Houd er rekening mee dat u bij een technisch project rekening moet houden met verschillende dingen,
    bodemgesteldheid, waterdiepte, paal afstand en toepasbare zijdelingse krachten.

    12.3.3 Let op: de lengte van de palen is afhankelijk van de locatie: moet lang genoeg zijn voor de hoogste
    waterstand, en ook ten minste 1 m in de rotsen wat betekent dat je een specifiek geotechnisch rapport
    nodig hebt van de locatie. De palen komen minimaal 1,5m. boven het hoogste waterniveau uit
    om te voorkomen dat de kubussen over de toppen van de palen drijven bij hoogwater.

    12.3.4 De grootte van de paalgeleiders moet overeenkomen met de diameter van de palen.
    De grootte kan worden aangepast.


12.4
Als de golven hoger zijn dan 0,5m. is het niet verstandig om het "heiwerk plan" te gebruiken om te verankeren.
Voor sommige jachtclubs moeten we golfbrekers gebruiken om de haven en de boten te beschermen.






NautiCube Drijvende Steigers



EZ Port | Nauticube | Werkvlot NauticParts B.V. 2006 - 2018